ورزش هوازی ممکن است برای بهبود مبتلایان به بیماری کبد چرب از اهمیت بیشتری برخوردار باشد

29ژوئیه 2020 - یک مطالعه جدید از کالج ترینیتی دوبلین نشان داد که تناسب اندام(فیتنس) ممکن است یک نقطه ی پایانی بالینی مهم تر نسبت به کاهش وزن، برای بهبود بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب در طول کارآزمایی های ورزشی باشد. این یافته ها در مجله پزشکیAlimentary Pharmacology and Therapeutics منتشر شده است.

بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک(MAFLD) ، با تجمع چربی در کبد ایجاد می شود. کبد برای مجموعه ای از فرآیندهای حیاتی بدن از جمله هضم، لخته شدن خون و تولید انرژی از اهمیت اساسی برخوردار است.

در صورت عدم درمان، MAFLDمی تواند منجر به عوارض جدی مانند فیبروز کبدی (اسکار) ، سیروز کبدی، نارسایی کبد و سرطان کبد و همچنین مشکلات قلبی عروقی و متابولیکی شود. عوامل خطر برای ایجادMAFLD ، شامل دیابت نوع 2 و چاقی است. تخمین زده می شود که شیوع جهانیMAFLD ، برابر با 25 درصد باشد، که آن را به علت اصلی بیماری مزمن کبدی در سراسر جهان تبدیل می کند. این بیماری به سرعت به علت اصلی سیروز و سرطان کبد در افراد در صف پیوند کبد در جهان غرب تبدیل شده است.

با توجه به فقدان مداخلات دارویی مورد تأیید، هم اکنون ترکیبی از روشهای کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی برای این بیماران تجویز می شود که هدف اولیه ی آن از دست دادن وزن 7 تا 10 درصد از وزن اولیه ی فرد است. شواهد موجود نشان می دهد تمرینات ورزشی به تنهایی، بدون کاهش قابل توجه وزن می تواند باعث کاهش محتوای چربی کبدی (ارزیابی شده با استفاده از روش های غیر تهاجمی مانند الاستوگرافی گذرا و سونوگرافی) در بیماران MAFLD شود. با این حال، اثرات مستقل ورزش به تنهایی بر نتایج بیوپسی(استاندارد طلیی برای تشخیص و ارزیابی  MAFLD) ناشناخته است.

این مطالعه ی جدید نشان داد که افزایش تناسب اندام یا فیتنس، نتیجه ی مشارکت در ورزشهای هوازی، ممکن است یک نقطه ی پایانی بالینی مهم تر نسبت به کاهش وزن برای بهبود بیماران MAFLD در طول کارآزمایی های ورزشی باشد.

در ایرلند و در سراسر جهان،MAFLD  یک بیماری همه گیر خاموش است. در ایرلند، در حال حاضر هیچ برنامه ی غربالگری ملی برای این بیماری وجود ندارد، بنابراین شیوع واقعی این بیماری در ایرلند ناشناخته است. با این حال، بیمارستان سنت جیمز در دوبلین، جایی که این مطالعه انجام شد، اکنون بیش از 1000 بیمار را در پایگاه داده های خود دارند که تعداد آنها سالانه در حال افزایش است.

مطالعه ی محققان کالج ترینیتی برای اولین بار پیشرفت چشمگیری را در نتایج کبدی با اندازه گیری توسط بیوپسی در یک گروه مبتلا به MAFLD به دنبال یک مداخله ی فقط ورزشی، بدون کاهش وزن بالینی قابل توجه نشان داد. این مطالعه همچنین نشان داد که پیشرفت در نتایج کبدی اندازه گیری شده توسط بیوپسی، به طور قابل توجهی با پیشرفت میزان تناسب اندام ارتباط دارد. با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد كه وقتی بیماران به صورت طولی پیگیری شدند، هیچ یك از مزایای این مداخله ی ورزش پایدار نبود.

این مطالعه منحصر به فرد است زیرا بیوپسی های مکرر از بیماران MAFLD در طی یک مداخله ی تماما ورزشی گرفته و بررسی شدند. فقط در دو مطالعه از مطالعات پیشین از بیوپسی های مکرر در آزمایشات تماما ورزشی استفاده شده بود، اما آنها نیز دارای محدودیت های قابل توجهی در روش مطالعه بودند. در آن مطالعات از تمرینات مقاومتی با شدت پایین بدون نظارت استفاده شده بود که ممکن است منجر به تغییرات غیرمعمول در نتایج بیوپسی کبد شود. این مطالعه همچنین برای اولین بار ارتباط بهبود نتایج کبد در نمونه های گرفته شده با بیوپسی را با بهبود تناسب اندام به تصویر کشید، که ارتباط بالقوه متقابل بین این دو نتیجه را نشان می دهد.

فواید تمرینات ورزشی هم در نتایج کبدی و هم از نظر قلبی متابولیکی برای این بیماران کاملاً واضح است. یافته های ما نشان دهنده ی نیاز فوری به انتقال بهتر تمرینات به محیط جامعه برای این بیماران است زیرا مزایای این مداخله ی ورزشی از نظر طولی پایدار نبود. این مطالعه به وضوح نشان دهنده ی مزیت بالینی ورزش برای بیماران مبتلا به MAFLD در کمتر از 12 هفته و فواید بالینی بهبود فیتنس قلبی تنفسی است، که به طور فزاینده ای به صورت یک "نشانه حیاتی بالینی" در نظر گرفته می شود.

دکتر Philip O'Gorman، از گروه فیزیوتراپی کالج ترینیتی، گفت: موضوع نگران کننده اینست که سیستم های ارجاع ورزش در بخشهای بیمارستانی و فراتر از آن در کل سیستم مراقبت های بهداشتی در ایرلند وجود ندارند. با این حال، همانطور که نتایج ما نشان داد، عدم پایداری مزایای ورزش در افراد مبتلا بهMAFLD در طولانی مدت نگران کننده است و ما برای رفع این نگرانی، باید امکان شرکت مداوم این بیماران را در جلسات ورزش درمانی در محیط جامعه فراهم کنیم. رویکرد مبتنی بر سیستم، که به موجب آن پزشکان بتوانند بیماران را به متخصصین ورزش های جمعی ارجاع دهند، برای حفظ مزایای طولانی مدت ورزش لازم است.

منبع:

O’Gorman, P., et al. (2020) Improvement in histological endpoints of MAFLD following a 12‐week aerobic exercise intervention. Alimentary Pharmacology & Therapeutics. doi.org/10.1111/apt.15989.

https://www.news-medical.net/news/20200729/Aerobic-exercise-may-be-more-important-for-improvement-in-patients-with-fatty-liver-diseases.aspx